‘Consument wil langer kunnen winkelen’

langer winkelopeningstijden

Project Description

Het aanpassen van de winkeltijden is voor veel winkelgebieden echt van toegevoegde waarde. De samenvatting van het onderzoek in Retailnews geeft dit ook aan. Door werk en veel ander sociale activiteiten heeft de consument ’s avonds meer ruimte nodig om aankopen te kunnen doen. Neem een voorbeeld aan Suit Supply de drukste tijden zijn tussen 5 en 8. Het verplicht moeten winkel op een koopavond is niet meer van deze tijd, de consument wil kunnen kiezen. Gemeente pas zsm de wetgeving aan om de retailers zo te helpen om consumenten in hun behoefte te voorzien.  Ik begrijp dat het voor kleine retailers dat een dergelijk verandering een opgave is. Ik zeg ook niet dat ze meer uren op moeten zijn ga hier slim mee en de consument zal ook hen belonen. Uit het onderzoek is ook op te maken dat het niet voor alle steden noodzaak is, maak daarom een wel overwogen keus en zorg voor draagvlak bij de winkeliersvereniging om zo uniformiteit uit te stralen en het voor de consument helder te maken.

Retailnews 10-06-2016

Eén op de drie consumenten wil minimaal tot zeven uur ’s avonds kunnen winkelen. Eén op de vijf verlangt dat winkels nog een uur langer openblijven. Dat blijkt uit de Retail Gemeente Atlas van Q&A, waarvoor ruim achtduizend consumenten uit de zestig grootste steden van ons land zijn ondervraagd.

De huidige openingstijden passen volgens het onderzoeksbureau niet meer bij de winkelbehoeften van consumenten. Zo is er in Amstelveen, Leidschendam en Almere behoefte aan langere openingstijden, maar gaan de winkels in die binnensteden nu uiterlijk om zes uur dicht.

In negentien van de gemeenten geeft ruim veertig procent van de bezoekers aan minimaal tot zeven uur te willen winkelen. Niet alle binnensteden hoeven volgens Q&A hun openingstijden te verruimen. In steden als Katwijk, Almelo en Vlaardingen is die behoefte namelijk veel minder groot.

Ook in het weekend is de behoefte aan langere openingstijden minder groot. Eén op de vier consumenten wil dan minimaal tot zeven uur ’s avonds kunnen shoppen. Daaronder zitten volgens de onderzoekers relatief veel jongeren.

Verder geeft 44 procent van de consumenten aan op zondag te willen winkelen. In de vijftien binnensteden waar die behoefte het grootst is, kan dat ook. In onder meer Apeldoorn, Assen en Katwijk heeft een meerderheid geen behoefte aan een extra winkeldag.

Bron: RetailNews