Het nut van Freezones in Amsterdam

freezones; nieuwe retail; waarom

Project Description

Het opzetten van freezone gebieden is een prachtige eerste stap van de politiek om de sterk verouderde regelgeving aan te passen. In het onderstaande artikel uit Het Parool blijkt dat er nog werk aan de winkel is. Helaas is het niet zo dat de oplossing puur in het toevoegen van horeca of plantenbakken ligt. Het gaat om het totaal concept dat de winkel wil kunnen uitstralenv daar kan Horeca een onderdeel van zijn net als bijvoorbeeld andere openingstijden.Het belangrijkste is, dat alles voor de consument klopt en zij het gevoel krijgen dat een winkel is die het verschil maakt. “waarom doe je de dingen die je doet als retailer.”.

De gemeente moeten en kan dit alles stimuleren en facileteren met en liberale en moderne regelgeving. Andere ondernemers moeten dit soort annitiatieve omarmen in plaats van tegen te werken. Uiteindelijk geven dit soort initiatieven het winkelgebied nieuw elan en daagt hen ook uit weer naar de wens van de consument te luisteren.

 

HET PAROOL DOOR: PIM BRASSER

Van de freezone in de Jan Eef is niets te merken

Met freezones wil de gemeente ‘creatief ondernemerschap’ stimuleren, maar de Jan Evertsenstraat in West toont na bijna een half jaar weinig resultaat. Sommige winkeliers zijn niet eens op de hoogte van het ex­periment.

De buitenstaander merkt niets van de in december ingestelde freezone in de Jan Evertsenstraat. Niets in de straat in West geeft blijk van uitvoer van ‘innovatieve ideeën’, terwijl de freezone daarvoor is bedoeld.

In de freezone worden stedelijke regels en vergunningen vervangen door afspraken tussen de gemeente, ondernemers en buurtbewoners. Het moet ervoor zorgen dat kwakkelende winkelstraten levendig worden. Maar na een half jaar heeft het hooguit geleid tot een bankje voor de winkel.

“Voor het rijtje tafeltjes buiten hadden we anders een vergunning moeten aanvragen,” zegt Nazish Saleem, eigenaar van theewinkel T’s. Die vergunning vraagt hij voor de zekerheid alsnog aan. “Maar de freezone geeft toch wat meer mogelijkheden.”

Minder enthousiast
Andere ondernemers zijn minder enthousiast. Bij de telecomwinkel geloven ze er niet in en de groenteman heeft er geen behoefte aan. Bij de Bulgaarse supermarkt hebben ze er nog nooit van gehoord, en ook de kleermaker weet van niets.

“Wat houdt die freezone precies in dan?” vraagt Gene Broedelet, assistent-manager bij kledingzaak Fratello. “Oh, minder regels, daar doen we niet echt iets mee. We hadden twee bloembakken buiten staan, maar die zijn gestolen. Toen hebben we de mat ook maar weggehaald.”

Balkonwinkel De Balkonie heeft wat plantjes op de stoep gezet. “Zolang een rollator er maar door kan,” zegt eigenaar Friederike Joppen. “Maar heel spectaculair is het natuurlijk niet.”

Wel heeft Joppen een aperitivo georganiseerd, met Italiaanse hapjes en drankjes. Ook zou ze graag een pop-uprestaurant willen opzetten. “Maar ik heb het zo druk dat ik daar voorlopig geen tijd voor heb.”

Behoefte
Heeft de gemeente dan niet geïnventariseerd of er überhaupt behoefte was aan een freezone? “Er waren wel informatieavonden, maar daar zaten telkens dezelfde ondernemers,” zegt Joppen. Die zijn volgens haar enthousiast.

“Maar het gros van de winkeliers is moeilijk te activeren.” Toch was vorige week het eerste ‘pop-upterras’ een feit. Taart kostte er een euro, koffie of limonade vijftig cent. Maar het was opgezet door de gemeentelijk projectleider van de freezone Jeroen Ruijter, die ondernemers het goede voorbeeld wilde geven.

Straatverkoop mag in de freezone, maar voedselhygiëne valt onder landelijke wetgeving. “Dat is het grijze gebied,” zegt Ruijter. Daarom snapt hij de koudwatervrees van ondernemers wel. “Maar zolang je geen vis verkoopt met 25 graden kan het prima.”

Het experiment komt nog niet echt van de grond, geeft Ruijter toe. “Maar theewinkel T’s heeft dankzij de free­zone wel het horecagedeelte flink uit kunnen breiden.”

White Label Coffee
Voor White Label Coffee geldt hetzelfde: het is nu half winkel, half koffiebar. Ruijter probeert de freezone bij ondernemers te promoten. “Mensen moeten zien wat er allemaal mogelijk is.”

Nu het ook mooi weer wordt, hoopt hij op een sneeuwbaleffect. Concrete plannen voor de komende tijd zijn er alleen nog niet. “We hopen op rare ideeën die we zelf niet kunnen bedenken, maar dat moet van de ondernemers komen,” zegt Ruijter.

Zelf noemt hij een podium met bandjes, of een reuzenglijbaan als voorbeelden. “Alleen veel ondernemers haken af als het ze geld kost, in plaats van geld oplevert.”

De freezones in de Rijnstraat (Zuid) en op het Osdorpplein (Nieuw-West) starten waarschijnlijk in juni.