Start met het waarom

begin met het waarom

Project Info

Project Description

Weten waarom je iets doet blijft toch de allerbelangrijkste reden van succes. Dit lukt kleine ondernemers bijna altijd goed omdat ze zelf nog aan het stuur zitten en dus overal direct invloed op hebben. Daarnaast bewaken zij de reden waarom zij hun onderneming begonnen zijn.

Voor grotere bedrijven is dit het onderdeel waar het mis kan gaan, of laat ik gewoon maar zeggen gaat, zeker als de oprichters verder uit beeld verdwijnen doordat anderen invloed krijgen op hun bedrijf. De originele drive waarmee het bedrijf gestart is valt weg of wordt niet voldoende bewaakt. Te vaak komt dit doordat deze waarden en drive niet goed genoeg is overgebracht aan alle betrokken. Deze gaan vervolgens hun eigen interpretatie geven aan de missie en visie van het bedrijf en trekken daarmee de ziel uit het bedrijf. De koers die dan gevaren wordt is concurreren op prijs en je volledig focussen op anderen. Denken vanuit de roots van het bedrijf is niet meer mogelijk en dus gaat reactief denken de boventoon voeren. Dit zijn eigenlijk de eerste signalen dat een bedrijf het in de toekomst niet gaat reden. Het bedrijf wordt inwisselbaar en van onderscheid is geen sprake meer.

Hou de creativiteit in het bedrijf

De ratio om alles te willen voorspellen wordt dan ook steeds belangrijker en dat met een toenemende concurrentie druk. Dit haalt de creatieve ziel uit het bedrijf. Geen creativiteit en niet meer weten waarom het bedrijf ooit gestart is, is een fatale combinatie. Maar doorbreek dit verschijnsel maar eens als forecasten de overhand heeft genomen zodat de toekomst te voorspellen lijkt. Schijnzekerheid is het en het brengt een paar keer per jaar veel onrust om de cijfers toch maar weer te laten kloppen. Schuiven met verschillende potjes en mensen onhaalbare targets geven is het gevolg. Zonder ook maar één keer te vragen waarom en voor wie we het nou eigenlijk doen.

Vervolgens is het dan ook nog noodzakelijk om te weten of de consument het herkent en zich hier ook in kan vinden. Als alleen winst en dividend het belangrijkste zijn, wordt de verkeerde klant centraal gesteld en is deze klant op de lange termijn ook niet geholpen met tegenvallende resultaten.

Als er een bedrijf in deze situatie komt, is het van belang om snel bij te gaan sturen. Dit vergt natuurlijk modern en anders denken passend binnen de tand des tijd. Wat dat betreft weten jonge mensen uitstekend wat er leeft in de maatschappij en welke behoeften er zijn. Als het management niet jong van geest is, zal de benodigde vernieuwing nooit kunnen plaats vinden. Het oude en vertrouwde denken zal dan hoogtij blijven vieren.