Waarom viel V&D om?

V&D ondergang

Project Info

Project Description

Er is al veel gezegd over V&D en de oorzaken, maar waar hebben ze nu echt de boot gemist? Al jaren wordt er gewerkt aan het imago van V&D door logo’s en huisstijl snel te laten wisselen. Natuurlijk zonder resultaat, want dat logo maakt de klant helemaal niets uit. Als je de klant niet centraal stelt en eigenlijk niet weet waarom V&D bestaat, koers je vroeg of laat af op het einde ook al besta je bijna 130 jaar.

Waar La Place voor het gevoel van de klant blijft vernieuwen en een beleving geeft, stond alles in de winkel stil en was de hoop gevestigd op (nieuwe) merken die bij V&D hun innovaties wilden tonen. Met de huidige aantrekkingskracht en uitstraling zoeken de merken liever een andere plek, waar wel een duidelijke klantgerichte visie is. Zelf innovaties en veranderingen aanbrengen passend bij het waarom van V&D,  deed men niet meer. Nee, want dat was niet rond te rekenen en dus geen overweging.

Dom, dom, dom ..olie dom!! De strategie die dan overblijft, is de concurrent kopiëren omdat die zo succesvol is. Weer een stap verder weg van je eigen identiteit. V&D is helaas gewoon weer een voorbeeld van een bedrijf waar de cijfers en prognoses het winnen van de creativiteit, het ondernemerschap en de klant. Zonder ziel kan een bedrijf niet blijven leven en heeft de aandeelhouder of de investeringsmaatschappij uiteindelijk ook niets. Alles gericht op korte termijn rendement in plaats van een lange termijn visie.

Natuurlijk kost het tijd om een olietanker van koers te laten wijzigen, maar met de ondernomen goed te prognosticeren stappen, duurde het uiteindelijk te lang. Bij V&D dacht men een half  jaar nodig te hebben om de eerste stappen te kunnen zetten. Maar ook dit zou weer een tijdelijke pleister zijn, want om  een wielrenterm te gebruiken; men ging niet voor “er op en er over”. Nee, er werd op aansluiting bij het peloton gegokt. Hiermee creëer je geen onderscheidend warenhuis wat een stootje kan hebben. Als je je niet volledig laat leiden door cijfers en prognoses, zou je ook de ruimte kunnen voelen om te innoveren en te testen wat de klan van vandaag wel zou willen.  Dan had V&D daarna kunnen opschalen en een berekende voorsprong kunnen creëren.