Is er hoop voor de kleine retailer?

Project Description

Op dit moment staan veel grote traditionele retailers in het nieuws omdat zij of op het punt staan om te vallen of omdat zij rode cijfers schrijven. Dit is niet alleen een probleem voor de grote retailers ook de kleine zelfstandige retailers hebben dit probleem al is daar vanzelfsprekend veel minder oog voor. Ook deze ondernemers klagen over het wegblijven van consumenten en dat zij hun geld alleen nog maar online besteden. Klink klare onzin natuurlijk, maar wel makkelijk om iets de schuld te geven van hun eigen falen. Het is echt Calimero gedrag en het helpt hen uiteindelijk niet de juiste richting op, om toe te geven dat de huidige retail omgeving een ander benadering vraagt en dat er weer geknokt moet worden om de gunst van de klant te winnen.

Grote retailers hebben geen beweging kunnen maken omdat zij de hoogste prioriteit aan de aandeelhouders of aan de private Equity partij geven. Voor zelfstandige ondernemers is dat anders. Door uit hun cocon te komen en weer na te denken welke voordelen hun winkel kan bieden ten opzichte van de grote partijen en webshops kunnen zij er weer bovenop komen. Zelf met kleine investeringen en samenwerkingsvormen is er al een substantiële verandering mogelijk.

Ik spreek veel ondernemers en die zijn in te delen in twee groepen. De groep die ander is gaan denken en kansen zien. Helaas is nog niet alles mogelijk omdat de regelgeving hen tegen werkt, maar het zijn creatieve mensen die in hun nieuwe visie geloven en dus ook via een kleine aanpassingen dingen weten te realiseren. De twee groep ondernemers kijkt alleen maar terug en komen er hier door niet uit. De acties die zij ontplooien zijn alleen maar defensief zoals afprijzen of strooien met korting. De tegenvallende verkoop zorgt natuurlijk voor oplopende voorraden en het vastzitten van geld voor volgende collecties. De oplossing volgens deze winkeliers is om een outlet deel te laten maken van hun winkel. De consument was de weg naar deze winkels al kwijt en raakt dit deze aanpassingen nog meer. Geen focus en te veel signalen te gelijk voor de klant.

De verkochte merken helpen de retailers nog veel te weinig om deze nieuwe beweging samen aan te gaan. Ook zij mopperen maar over tegenvallende omzet en continue prijsdruk. Als de merken een nieuwe strategie weten te ontwikkelen en vandaar uit gaan werken aan een vertrouwensrelatie met de retailers, is er weer een stap gezet. Dat geven van vertrouwen geldt natuurlijk ook voor de retailer.

De retailer zelf moet ook bedenken op welke wijze hij zich kan onderscheiden van andere aanbieders en hierdoor een mooi positie kan innemen in het retail landchap. Ik zal een snel voorbeeld geven van Van Westen mannenmode in Zaamslag. Zij hebben goed nagedacht over wat er allemaal om hen heen gebeurd en wat de verwachting is dat er de komende jaren nog staat te gebeuren . Al deze sfeer en on- of offline elementen hebben zij in hun winkel verwerkt. Uitkomst is dat mensen graag in de auto stappen om deze winkel te bezoeken en hier ook een langere tijd willen verblijven. Inmiddels is dit niet alleen voor klanten een inspiratiebron maar ook voor andere retailers.

Eén van de grote voordelen van de kleine retailer is de betrokkenheid bij de zaak en de wens om de consument te “pleasen”. Door al het bovenstaande akties te ondernemen vergeten ze dit. De klant wil persoonlijke aandacht en zien dat de retailer tijd en aandacht voor hen heeft. Zij zijn niet volledig afhankelijk van de weekend hulpen die vaak alleen komen werken omdat ze geld nodig hebben en geen enkele binding hebben met het bedrijf of de producten waar ze voor werken. Bij grote retailers zal ze dit ook niet worden bij gebracht. Hier liggen dus echt de kansen realiseer je weer waarom men ooit de winkel is begonnen en draag dat ook uit naar personeel en klanten. Het verkrijgen van een dergelijk inzicht en het aanscherpen van de visie is iets waar Both Company juist voor kleine retailers van veel waarde kan zijn. Werken vanuit een passie en overtuiging is ook hier het belangrijkste en dan is er altijd een creatieve samenwerkingsvorm te vinden. Bedenken, uitwerken en realiseren dat zijn de drie pijlers die ik alle drie even belangrijk vind.